شرایط آسان مهاجرت تحصیلی در روسیه

کشور روسیه به عنوان همسایه شمالی کشورمان از روابط به نسبت خوبی برخوردار است. به همین علت در ابتدا لازم است که با شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه به خوبی آشنا شوید. خوب است بدانید که این کشور علاوه بر اخذ پذیرش تحصیلی نیازمند اخذ ویزا نیز می‌باشد. اما باید دقت داشت که اخذ ویزای روسیه برای ایرانیان از لحاظ سختی به هیچ عنوان با کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل قیاس نیست و خوشبختانه ایرانیان جهت پذیرش ویزای این کشور مسیری بسیار راحت‌تر از بسیاری از مقاصد دیگر را دنبال می‌کنند.

هزینه تحصیل و زندگی در روسیه، نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مناسب‌تر می‌باشد و این امر دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به تحصیل در روسیه سوق می‌دهد. حواستان باشد که دانشگاه‌های کشور روسیه، جزو برترین موسسات آموزش عالی در سطح جهان قرار دارند اما شما جهت تحصیل در آن‌ها نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید.

از دیگر خوبی‌هایی شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدامات راحت جهت پذیرش ویزای تحصیلی روسیه، هزینه تحصیل مناسب، سطح بالا دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی بسیار با کیفیت، از جمله مواردی هستند که تحصیل در روسیه را پرطرفدار کرده‌اند.

 

نکته قابل توجه این است که طول دوره تحصیلات پزشکی در بسیاری از کشورها زمان‌بر و طولانی است. به عنوان مثال در ایالات متحده تحصیلات پزشکی بین ۱۲ تا ۱۸ سال و در آلمان بین ۸ تا ۱۰ سال زمان می‌برد. اما این مدت زمان در روسیه ۶ سال می‌باشد به همین علت به ایران شباهت و نزدیکی دارد.

در ادامه همراه ما باشید تا به خوبی با این مقوله آشنا شوید.

 

فهرست

  1. معرفی شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه
  2. مدارک لازم جهت تحصیل در روسیه
  3. ویزای دانشجویی برای کشور روسیه
  4. دانشگاه‌ها و تحصیل
  5. هزینه‌های مناسب تحصیل در روسیه
  6. مزایا و معایب تحصیل در روسیه
  7. سخن پایانی

 

۱. معرفی شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه

شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه دارای شروط زیر است که به هر کدام به صورت جدا خواهیم پرداخت.

مدرک تحصیلی: جهت اقدام در هر مقطع تحصیلی، در ابتدا نیاز به ارائه مدارک مقاطع تحصیلی قبلی همراه با ریز نمرات به صورت ترجمه به زبان روسی خواهید داشت. از مزایای دیگر تحصیل در روسیه عدم سخت‌گیری زیاد روی معدل است و مقبول بودن نسبی نمرات برای دانشگاه کافی است.

دقت کنید که برای مقطع کارشناسی حداقل معدل ۱۳ و برای مقطع ارشد یا دکتری حداقل معدل ۱۴ توصیه شده است.

شرط سن: خوشبختانه روسیه جهت تحصیل شرایط سنی ندارد و یکی از خوبیه‌های تحصیل در روسیه همین است.

انگیزه‌نامه: ارائه یک انگیزه‌نامه قوی به خصوص برای رشته‌هایی مانند پزشکی و رشته‌های برترین دانشگاه‌های این کشور، تاثیر قابل توجهی جهت جلب نظر کارشناس پرونده و رزومه تحصیلی شما خواهد داشت.

مدرک زبان: در دانشگاه‌های این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان جهت تحصیل به زبان روسی نیست. خوب است بدانید متقاضیان تحصیل به زبان روسی نیز می‌توانند بعد از گرفتن پذیرش و بدون نیاز به ارائه مدرک زبان، در دوره‌ی پادفک به مدت ۶ الی ۱۲ ماه با هزینه نهایت ۲۶۰۰ دلار شرکت کنند تا بعد کورس اصلی خود در دانشگاه را شروع کنند.

دعوت‌نامه جهت ورود به کشور: وجود پذیرش دانشجویی از دانشگاهی معتبر در کشور روسیه لازم است.

 

۲.مدارک لازم جهت تحصییل در روسیه(هزینه مهاجرت به روسیه )

در قدم نخست جهت دریافت ویزای تحصیلی روسیه، همراه مدارکی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است به کنسول‌گری روسیه در کشور خود مراجعه کنید.

  • اصل پاسپورت به همراه کپی آن
  • دعوت‌نامه رسمی جهت ورود به کشور روسیه
  • عکس در ابعاد ۳.۵ در ۴.۵
  • تست سلامت (ایدز)
  • اجازه پدر و مادر برای افرادی که زیر ۱۸سال سن دارند

 

۳. ویزای دانشجویی برای کشور روسیه

از شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه، اخذ ویزای دانشجویی روسیه برای هر شخص متقاضی تحصیل در این کشور است. در قدم نخست باید دعوت‌نامه تحصیلی این کشور را داشته باشید.

به عنوان مثال شما با داشتن یک نامه پذیرش ساده و دیگر مدارک ضروری دیگر اصلا لازم نیست که دغدغه و نگرانی ویزا را داشته باشید.

ویزای دانشجو در ۱ تا ۵ هفته صادر می‌شود و در ابتدا برای دانشجو ویزایی با اعتبار ۹۰ روز صادر می‌شود. در صورت عدم وجود مشکل، فرد متقاضی به تحصیل می‌تواند ویزای خود را برای ۱ سال دیگر نیز تمدید کنند.

افراد با داشتن ویزای تحصیلی روسیه، اجازه سفر، تردد مکرر بین ایران و روسیه و اقامت در این کشور تا میزان اعتبار ویزای خود را دارند. همچنین اجازه تحصیل و انجام کار دانشجویی در این کشور را نیز دارند. هزینه ویزای تحصیلی روسیه بستگی به نوع ویزای دانشجویی دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

  • ویزای سینگل (۱ بار تردد) با هزینه ۲۷۵۰ روبل
  • ویزای دابل (۲ بار تردد) با هزینه ۱۶۸۵ روبل
  • ویزای مالتی (تردد نامحدود) هزینه ۸۲۴۵ روبل

 

۴. دانشگاه‌ها و تحصیل

به صورت کلی، افراد می‌توانند در دو دوره مقدماتی و دوره اصلی تحصیل آکادمیک کشور روسیه شرکت کنند. اگر قصد تحصیل و شرکت در دوره آمادگی را دارید، باید تا ۱۵ نوامبر، درخواست خود را ارسال کنید؛ اما اگر می‌خواهید در دوره اصلی دانشگاه شرکت کنید، لازم است تا قبل از ماه مارس اقدامات لازم صورت گیرد.

پذیرش دانشگاه‌ها نیز از ماه مارس آغاز و تا آگوست و ژانویه ادامه دارد.

اگر تعداد به حد نصاب برسد شروع کلاس‌های دوره مقدماتی، از ماه سپتامبر خواهد بود و آغاز کلاس‌های اصلی دانشگاه اوایل سپتامبر است.

برای شما که قصد دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشور روسیه را دارید، راه‌های مختلفی برای اقدام وجود دارد و  یکی از روش‌های مطمئن و امن نیز، اقدام از طریق یک موسسه گروه مهاجرتی الترا معتبر است.

اگر قصد دارید تا در بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنید، باید دقت کنید که علاوه بر سطح آموزشی بالا، نیاز است که هزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای نیز داشته باشند. به همین علت در زیر به معرفی برخی از دانشگاه‌هایی که برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی مناسب هستند و رتبه‌های برتری نیز دارند می‌پردازیم:

  • دانشگاه پاولوف
  • دانشگاه دولتی مسکو لومونسوف
  • دانشگاه نووسیبیرسک
  • دانشگاه سنت پترزبورگ
  • دانشگاه تومسک

 

۵. هزینه‌های مناسب تحصیل در روسیه

 میزان هزینه‌ها طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که بنا به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه مد نظر از ۱۰۰ تا ۴۵۰ هزار روبل در سال متغیر است. از سمت دیگر تعدادی دانشگاه خوب هم در این کشور جود دارند که شهریه‌های کمتر از ۱۰۰ هزار روبل در سال می‌گیرند.

 شهریه‌های دانشگاه‌ها به طور کلی و میانگین به شرح زیر است:

  • دوره کارشناسی: شهریه بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار روبل در سال و کمترین شهریه ۱۲۰ هزار روبل در سال / طول دوره ۴ سال
  • دوره کارشناسی ارشد: شهریه بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار روبل و کمترین شهریه ۱۳۵ هزار روبل در سال / طول دوره ۲ ساله
  • دوره دکتری: شهریه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار روبل در سال و کمترین شهریه ۸۰ هزار روبل در سال / طول دوره ۳ سال (تا ۴ سال)

از آنجا که اعداد فوق میانگینی از کلیه دانشگاه‌های روسیه هستند، بنابراین هزینه‌های ذکر شده برای هر دانشگاه و رشته می‌تواند متفاوت باشد و در بازه‌های ذکر شده قرار نداشته باشد؛ برای مثال شهریه تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور اغلب از مقدار حداکثر بازه‌های ذکر شده نیز می‌توانند بیشتر شوند. البته متوسط شهریه دانشگاه‌های برتر و گران این کشور معمولا بین بازه حداقل ۲۴۰ هزار روبل تا ۴۵۰ هزار روبل در سال هستند.

موسسه مهاجرت به روسیه

 

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیبازگشت به بالاتماس