شرایط مهاجرت به ایتالیا

ایتالیا بدون شک یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی و گردشگری در جهان است که سالانه مهاجران بسیاری را جذب می‌کند. آب‌وهوای معتدل ایتالیا، هزینه نسبتاً پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، شرایط ایدآل برای تحصیل، زندگی و کار و همچنین امکان رفت و آمد به سایر کشورهای اروپایی با در دست داشتن ویزای ایتالیا باعث شده است، ایتالیا به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تبدیل شود. در ادامه این مقاله شرایط مهاجرت به ایتالیا و انواع روش‌ های مهاجرتی به ایتالیا را بررسی می‌ کنیم.

اگر به کار و زندگی در ایتالیا علاقه‌ مند هستید، گروه مهاجرتی الترا در تمام مراحل مهاجرت، دریافت ویزای ایتالیا و استقبال از شما در کشور ایتالیا همراه و مشاور شما خواهد بود. 

شرایط مهاجرت به ایتالیا

مسئله مهاجرت، دغدغه بسیاری از افراد در جهان است و همواره یکی از کشورهای مورد علاقه مردم برای مهاجرت، کشور زیبای ایتالیا است. متقاضیانی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند، باید قبل از هر اقدامی با این کشور و شرایط مهاجرت به آن آشنا شوند.

ایتالیا یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن و اتحادیه اروپا است. این کشور که یکی از زیباترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود، از امنیت اجتماعی بالا و امکانات تفریحی و رفاهی فوق‌العاده برخوردار است؛ اما نکته بسیار مهم این است که ایتالیا نسبت به سایر کشورهای بزرگ اروپا و آمریکا و کانادا اقتصاد ضعیف‌تری دارد.

ازاین‌ رو شاید افراد زیادی تصور کنند که مهاجرت به ایتالیا به نسبت کشورهای دیگر در اروپا کم است؛ اما باید بدانید که بسیاری از دوست‌داران هنر، در آرزوی تحصیل و زندگی در ایتالیا و گرفتن اقامت دائم این کشور هستند؛ به‌طور کلی برای مهاجرت به ایتالیا و اخذ اقامت دائم ایتالیا، روش‌های متعددی وجود دارد که در مقاله شرایط مهاجرت به ایتالیا به آن‌ ها می‌پردازیم.

شش روش برای مهاجرت به کشور ایتالیا وجود دارد که شرایطی که باید برای اخذ اقامت در هر کدام از آن ها رعایت شود متفاوت است اما در این قسمت از مقاله سعی کرده ایم به شرایط عمومی برای اخذ تابعیت و پاسپورت ایتالیا از این روش ها بپردازیم. در اغلب روش های گفته شده فرد پس از گذشت ۵ سال از حضور در ایتالیا می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند و بعد از ۱۰ سال در صورت رعایت شرایطی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد می تواند برای اخذ تابعیت کشور ایتالیا درخواست خود را ارائه نماید. از شرایط اخذ تابعیت کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ارتکاب جرم و جنایت در ایتالیا

  • یادگیری زبان ایتالیایی

  • ادغام در جامعه ایتالیا

  • تبعیت از قوانین این کشور

نکته مهم در این قسمت که باید به آن توجه کرد این است که اخذ اقامت و تابعیت کشور ایتالیا تنها از طریق تحصیل ممکن نیست و متقاضی باید حتما بعد از پایان تحصیل خود از شیوه دیگری مثل پیدا کردن کار استفاده کند تا بتواند اقامت دائم و سپس تابعیت کشور ایتالیا را اخذ نماید.

مهاجرت به ایتالیا

روش‌‌های مهاجرت به ایتالیا

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به ایتالیا وجود دارد که هرکدام مزایا و شرایط مخصوص به خود را دارند. برای اخذ اقامت کوتاه‌مدت یا بلندمدت ایتالیا، راه‌های تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری، از مهم‌ترین و بهترین روش‌های مهاجرت به ایتالیا محسوب می‌شوند. این مسیرها، منجر به اقامت دائم و اخذ تابعیت ایتالیا نیز خواهند شد.

انواع روش‌های مهاجرت به ایتالیا به شرح زیر است:

  • مهاجرت به ایتالیا از طریق کار
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق ازدواج
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق تولد
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق ویزای همراه
  • مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی

کشور ایتالیا برای تحصیل

پذیرش تحصیلی ایتالیا و شرایط اپلای ایتالیا از مباحث مورد سوال افراد می باشد که در مقاله شرایط مهاجرت به ایتالیا به بررسی آن می پردازیم. ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا، کشوری است که در اروپای جنوبی واقع شده است. پایتخت این کشور شهر تاریخی رم است. ایتالیا به دلیل شکل قلمرو آن به کشور چکمه معروف است، جمعیت آن بیشتر از ۶۰ میلیون نفر و مساحت آن ۳۰۱۳۴۰ کیلومتر مربع است. ایتالیا یکی از قدرت های اصلی اقتصاد جهان و هشتمین کشور اقتصادی بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی می باشد. واحد پول ایتالیا یورو و زبان آنها ایتالیایی  است.

از جمله صنایع مهم ایتالیا می توان به صنایع فلزکاری، وسایل نقلیه، مواد غذایی و مشروبات اشاره کرد. هر ساله به طور میانگین حدود ۶۰ میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می کنند و از این نظر پنجمین کشور پر بازدید در جهان است. از جمله جاذبه های گردشگری ایتالیا می توان به شهر ورونا، تروی، جزیره لاپلوسا، کلیسای دی سن فرانسسکو و…. اشاره کرد. حدود ۵/۵% از تولید داخلی کشور ایتالیا را گردشگری به خود اختصاص می دهد. همچنین باید ذکر شود که به دلیل وجود تعداد دانشگاه ها و مراکز علمی موجود در این کشور، ایتالیا می تواند مقصد خوبی برای ادامه تحصیل باشد.

تحصیل در مدارس ایتالیا

تحصیل و اعزام دانش آموز به ایتالیا همانند تمامی کشورهای اروپایی در تمامی سنین امکان پذیر می باشد. اما برای تحصیل در ایتالیا متقاضیان باید شرایطی داشته باشند که در ادامه به آنها می پردازیم.

تحصیل در مدارس ایتالیا از سن ۳ سالگی به صورت اختیاری شروع و از سن ۶ سالگی تحصیل اجباری شروع می شود. دوره راهنمایی از سن ۱۱ سالگی شروع و تا سن ۱۴ سالگی ادامه دارد. دوره دبیرستان از سن ۱۵ سالگی شروع می شود و ۵ سال طول می کشد. جالب است بدانید که تنها ۲ سال از دوره دبیرستان در این کشور اجباری است و مدت زمان تحصیل در ایتالیا در رشته های فنی، کلاسیک، هنر و علمی با هم متفاوت است. افراد در هر رشته ای پس از تحصیل در پایان باید در آزمون شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در آزمون می توانند وارد دانشگاه شوند.

شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا

داشتن سطح علمی بالا و برآورده کردن شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا بسیار مهم می باشد. شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا متناسب با مقطع تحصیلی، رشته و گرایش تحصیلی و دانشگاه انتخابی شما می باشد. برخی از دانشگاه های ایتالیا از نرخ پذیرش بالایی برخوردار می باشند پس برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها ارائه معدل بالا الزامی ندارد ولی در دانشگاه هایی که نرخ پذیرش پایینی دارند، پذیرش حالت رقابتی دارد

پس متقاضی برای تحصیل در این دانشگاه ها می بایست معدل بالا و رزومه خوبی را ارائه دهد تا موفق به اخذ پذیرش شود. به طور کلی متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایتالیا می بایست معدل ۱۴ را ارائه دهد و شرط معدل برای تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری حداقل معدل ۱۵ می باشد اما حتما قبل از اقدام به پذیرش سایت دانشگاه مورد نظر خود را چک کنید.

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

شرایط سنی در ایتالیا یکی از مسائل مهمی است که می بایست در هنگام مهاجرت تحصیلی به ایتالیا به آن توجه شود. این شرایط سنی متناسب با مقطع تحصیلی و دانشگاه مقصد می باشد اما به طور کلی تحصیل در ایتالیا شرایط سنی خاصی ندارد و آن چیزی که شرایط سنی را مهم می کند، اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد یعنی ممکن است با هر سنی از دانشگاه های ایتالیا پذیرش بگیرید ولی با هر سنی نمی توانید ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایید. به طور کلی برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در مقطع کارشناسی بهترین سن ۲۱ و نهایت ۲۸ سال می باشد و احتمال ریجکتی ویزا پس از این سن به شدت بالا می رود. شرایط سنی تحصیل در ایتالیا برای مقطع ارشد نهایت سن ۳۴ سال است و برای دکتری محدودیت سنی تعریف نشده است.

هزینه مهاجرت به ایتالیا

از مواردی است که متقاضی می بایست به آن توجه نمایند. هزینه مهاجرت به ایتالیا شامل هزینه درخواست ویزا، میزان تمکن مالی و هزینه های زندگی در ایتالیا می باشد. هزینه درخواست ویزا ایتالیا به طور معمول در دو دسته زیر تقسیم می شوند:

ویزای ایتالیا با هزینه ۱۱۶ یورو:

ویزاهایی نظیر استارتاپ، کارآفرینی، فعالیت ورزشی، الحاق خانواده، ویزای پزشکی، ویزا برای ریسرچ و تحقیقات، فریلنسر خوداشتغالی و ویزای کاری

ویزای ایتالیا با هزینه ۵۰ یورو:

ویزاهایی نظیر تحصیلی، تحصیل کوتاه مدت، ویزای کاری فصلی، ویزای آموزش حرفه ای، ویزای کارآموزی

طبق دستوری که توسط وزارت کشور ایتالیا صادر شده است، اتباع خارجی که برای ویزای ایتالیا درخواست می کنند باید مدارکی مبنی بر معیشت در قالب صورتحساب های بانکی، ضمانت نامه بیمه، مدرک حامی مالی (اگر شخصی از شما حمایت مالی می کند) یا چک های مسافرتی ارائه دهند. میزان تمکن مالی متناسب با مدت اقامت متقاضی می باشد.

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا

اگر به دنبال تحصیل ارزان‌قیمت در اروپا هستید، باید تحصیل در ایتالیا را در نظر بگیرید. این کشور محل استقرار قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که تحصیلات با کیفیت بالا و شهریه پایین را ارائه می‌دهند. همچنین از سفر و گشت و گذار در فرهنگ غنی و تاریخ شهرهای ایتالیا لذت خواهید برد.

اگرچه هزینه‌های تحصیل مقرون به‌صرفه است، اما هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ مانند محل اقامت، غذا، حمل‌ونقل، کتاب و سایر موارد. در زیر، ما اطلاعات بیشتری در مورد شهریه و هزینه‌ های زندگی در ایتالیا را ارائه خواهیم داد.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه‌روزی ایتالیا به صورت میانگین از ٢۵ هزار یورو در سال شروع می‌شود. هزینه‌های تحصیل در مدارس بستگی به این دارد که این مدارس در کدام یک از شهرهای کشور ایتالیا واقع شده است. هزینه‌ای که بابت شهریه به مدارس پرداخت می‌شود، هزینه تحصیل و زندگی را با هم شامل می‌شود. کیفیت خدماتی که این مدارس ارائه می‌دهند و همچنین سطح علمی و اعتبار این مدارس در مقدار شهریه تاثیر دارد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است، در حالی که  هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا سالانه ۶۰۰۰ یورو تا ۲۰۰۰۰ یورو است. به‌علاوه میانگین هزینه زندگی در کشور ایتالیا برای یک دانشجوی خارجی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه است.

مزایا و معایب مهاجرت به ایتالیا

راه های مهاجرت به ایتالیا دارای تنوع بسیاری است و سفارت این کشور به طور معمول در دادن ویزا سختگیری چندانی نمی کند به همین دلیل افراد زیادی مهاجرت به ایتالیا را انتخاب می کنند. قبل از تصمیم نهایی و اقدام به مهاجرت بایستی تمامی مزایا و معایب مهاجرت و زندگی در ایتالیا را بررسی نمایید و در نهایت با مقایسه با دیگر کشورها، برترین کشور برای مهاجرت که متناسب با شرایط خودتان است را انتخاب کنید. در زیر به مزایا و معایب مهاجرت به ایتالیا اشاره کردیم.

مزایا مهاجرت به ایتالیا

  • کیفیت بالای مراقبت های بهداشتی و هزینه های ارزان آن
  • پایین بودن هزینه های زندگی
  • دانشگاه های معتبر با هزینه های مناسب
  • تنوع مواد غذایی
  • وجود تفریحات متنوع

معایب مهاجرت به ایتالیا

  • نرخ بالای بیکاری
  • طولانی بودن مدت زمان اخذ اقامت دائم و تابعیت (۱۰ سال)
  • بلند مدت بودن طول اجاره نامه های ملک
  • سخت بودن زبان ایتالیایی و الزام به یادگیری آن برای زندگی در این کشور
  • آب و هوای متغیر

تلاش بر این بود که در این مطلب اطلاعاتی کامل و جامع در مورد فرودگاه‌های بین المللی روسیه در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد. در همین خصوص گروه مهاجرتی الترا آماده پاسخ گویی به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان است. همچنین انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت را به عهده دارد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صورت حضوری نیز به دفاتر گروه مهاجرتی الترا در شهرهای تهران و آمل مراجعه کنید.

الترا را در اینستاگرام دنبال کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیبازگشت به بالاتماس