انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور

 

جهت انتقال دانشجویان به داخل کشور، سازمان وزارت بهداشت در نظر دارد در صورت این‌که داوطلب واجد شرایط لازم برای پذیرش باشد. زمانی را برای ارسال مدارک و ثبت نام در دانشگاه‌های داخلی درنظر بگیرند.
داوطلبان در تمامی مقاطع تحصیلی رشته‌های علوم پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) لازم است سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی اقدام به ارسال مدارک لازم در سامانه میخک یا سامانه یک‌پارچه خدمات کنسول‌گری نمایند.
سپس با قبولی داوطلب در آزمون، مدارک دانشجویان مقیم خارج از کشور به شواری انتقال وزرات بهداشت ارسال می‌شود. بنابراین، توضیحاتی در زمینه‌ی انتقال داوطلبان خارج به داخل وزارت بهداشت ۱۴۰۱ ارائه داده‌ایم. همچنین تمامی شرایط، زمان و نحوه برگزاری آزمون ارزیابی درمان و آموزش پزشکی به همراه نتایج را در اختیار شما گذاشتیم.

ما در گروه مهاجرتی الترا سعی کرده­‌‌ایم به تمام سوالاتت جواب بدهیم و اطلاعات ارزشمندی در اختیارت بگذاریم. 😎

حالا بیا برویم به بخش‌های مختلف مطلب نگاهی بیندازیم. 👣

 

فهرست مطالب

  1. آیین‌نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت ۱۴۰۱ 
  2. شرایط عمومی انتقال دانشجو از خارج به ایران
  3. شرایط اختصاصی انتقالی از دانشگاه خارج به ایران 
  4. مشاوره انتقال از خارج به ایران
  5. نحوه انتقال از خارج به داخل
  6. ثبت نام آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت
  7. زمان و نحوه برگزاری آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت 
  8. سوالات متداول

 

۱. آیین‌نامه انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت 

دانشجویان علوم پزشکی که مشغول به تحصیل در خارج هستند، اگر قصد انصراف از دانشگاه خود را داشته باشند و علاقمند به تحصیل در همان رشته یا رشته مشابه‌ای در دانشگاه‌های داخل کشور باشند. ابتدا باید درخواست خود را در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور وزارت بهداشت به نشانیmohed.behdasht.gov.ir ثبت نمایند.

همچنین متقاضیان ورود به رشته‌های علوم پزشکی داخل کشور باید از شرایط عمومی و اختصاصی لازم برای ثبت نام در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور بهره‌مند باشند. در ادامه این مطلب خلاصه‌ای از شرایط عمومی و خصوصی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت ارائه شده است. با ما همراه باشید. 😊

 

۲. شرایط عمومی انتقال دانشجو از خارج به ایران

  • مورد اعتبار بودن دانشگاه مبدا از نظر اداره کل دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان در زمان پذیرش و ثبت نام دانشجو
  • تحصیل دانشجو در خارج از کشور باید به صورت قانونی و رسمی باشد. دانشجو نباید با کمک روادید توریستی و سیاحتی در زمان تحصیل در دانشگاه مبدا در حال تحصیل باشد.
  • نبود هر گونه منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر مقررات عمومی جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل دانشجویان آقا از نظر وضعیت نظام وظیفه
  • دانشجویان نباید در زمان ارائه تقاضای انتقالی، بیشتر از یک سال وقفه تحصیلی داشته باشند
  •  داشتن حداقل اقامت یک نیمسال تحصیلی در کشور مبدا الزامی است. (دانشجویان دکتری تخصصی باید حداقل دو نیمسال تحصیلی در کشور مبدا اقامت داشته باشند)
  • داشتن مدارک تحصیلی معتبر در مقاطع تحصیلی قبلی که به تایید مراجع داخل کشور ایران رسیده باشد

 

تبصره

مرجع اعتبار سنجی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی وزارت آموزش و پرورش ایران می‌باشد. همچنین، مرجع اعتبار سنجی مدرک پیش دانشگاهی، اداره‌های کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

افرادی که دارای مدرک معادل از دانشگاه‌های دارای مجوز برگزاری دوره می‌باشند، در صورت تایید دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت برای ادامه تحصیل دانشجویان، این دانشجویان شرایط انتقالی از دانشگاه خارج به ایران را دارند.

 

۳. شرایط اختصاصی انتقالی از دانشگاه خارج به ایران

دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته

  • گذراندن دو نیمسال تحصیلی و یا حداقل ۱۲ واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل میانگین معدل ۱۲
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی و یا پایه چهارم دوره متوسطه که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش می باشد

داوطلب در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

  • گذراندن یک نیمسال تحصیلی و یا حداقل ۶ واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل میانگین معدل ۱۴
  • دانشجو در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه ای و دکترای پیوسته
  • گذراندن حداقل ۳ نیمسال تحصیلی در مقطع دکتری حرفه‌ای، دکتری پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته و یا گذراندن ۳۰ واحد اصلی و یا تخصصی با حداقل میانگین معدل

دانشجو در حال تحصیل در مقطع دکترای تخصصی

  • داوطلب مراحل ثبت نام در مقطع دکتری در رشته متناسب با مقطع کارشناسی ارشد را انجام دهد
  • باید ۲ نیمسال تحصیلی را گذرانده باشد
  • دانشجو باید ریز نمرات و گزارش پیشرفت تحصیلی خود را ارائه کند
  • ارائه گزارش پیشرفت تحصیلی، رساله و تصویب پروپوزال دانشجو برای دانشجویانی که در حال تحصیل در دوره های پژوهش محور می باشند

دانشجویان بورسیه خارج از کشور نیز می‌توانند در صورت تایید اداره کل بورس کشور، انتقالی از دانشگاه خارج و داخل کشور دریافت کنند.

 

۴. مشاوره انتقال از خارج به ایران

تمامی داوطلبان لازم است که قوانین مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به دقت مطالعه نمایند و سپس برای دریافت انتقالی اقدام نمایند.

برای ثبت درخواست انتقالی از دانشگاه‌های خارج از کشور دانشجویان باید به سامانه‌ای به نام سامانه سجاد مراجعه کنند و مراحل مربوط به ثبت درخواست انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور ایران را انجام دهند. در این سامانه، تمامی مدارک ارسالی و اعتبار دانشگاه مبدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، تمامی مدارک تحصیلی داوطلب توسط مراجع مربوطه بررسی می‌شوند.

بعد از اینکه بررسی‌های لازم توسط مراجع مربوطه انجام می‌شود، اگر دانشجو شرایط انتقالی از دانشگاه خارج به ایران را داشته باشد، می‌تواند انتقالی دانشگاه را دریافت کند و در دانشگاه مقصد مورد نظر خود ثبت نام کند. در غیر این صورت، امکان ثبت نام در دانشگاه مقصد مورد نظر وجود نخواهد داشت.

به این نکته توجه داشته باشید، انتقال دانشجو از خارج به داخل ایران، تنها برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در داخل کشور را در مقطع در حال تحصیل خود را دارندامکان‌پذیر است. همچنین دانشجویان خارج از کشور می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم، در یکی از مقاطع تحصیلی پایین‌تر در حال تحصیل خود در خارج، پذیرش دانشگاه داخلی دریافت کنند.

به طور مثال دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد ناپیوسته تنها مجاز به دریافت انتقالی برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته و کارشناسی و کاردانی هستند و نمی‌توانند انتقالی دانشگاهی را در مقطع‌های بالاتر از کارشناسی ارشد دریافت کنند.

 

۵. نحوه انتقال از خارج به داخل

انتقال دانشجو

دانشجویان متقاضی تحصیل در داخل کشور ۱۴۰۱ در صورتی که واجد شرایط باشند.

باید درخواست خود را برای انتقال دانشجویان به داخل کشور به همراه مدارک لازم طبق آیین‌نامه انتقال در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت به آدرس mohed.behdasht.gov.ir ثبت نمایند.

قبل از ثبت نام در این سامانه دانشجو متقاضی باید ابتدا کلیه مدارک لازم جهت انتقال به داخل کشور را در سامانه خدمات کنسول‌گری  به نشانی mikhak.mfa.gov.ir بارگذاری نمایند و پس از تایید این مدارک توسط این سازمان می‌توانند نسبت به نام‌نویسی در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل درمان وآموزش پزشکی اقدام نمایند.

یکی از مراحل فرآیند بررسی مدارک پس از تایید پرونده مدارک متقاضی توسط سامانه‌های ذکر شده، آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان ۱۴۰۱ می‌باشد؛ که داوطلبان باید در زمان تعیین شده برای ثبت نام در این آزمون به سایت سنجش پزشکی به آدرس sanjeshp.ir مراجعه کنند و فرم ثبت نام خود را به صورت اینترنتی تکمیل نمایند. ضمناً قبولی فرد در این آزمون به منزله موافقت قطعی در انتقالی نخواهد بود و تنها شرطی برای ارسال پرونده داوطلب به شورای انتقال جهت بررسی می‌باشد. باید هفت‌خوان رستم را رد کنید🙄

 

۶. ثبت‌نام آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت

ابتدا لازم است تمامی مدارک انتقالی داوطلبان در سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل تایید شده باشد.

حالا متقاضیان می‌توانند در آزمون ارزیابی علمی شرکت نمایند. در صورت تایید و بررسی مدارک ارسال شده،

داوطلبان ثبت‌نام این آزمون می‌توانند در زمان مقرر به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir مراجعه نموده و ثبت‌نام خود را انجام دهند.

۷. مدارک موردنیاز جهت ثبت نام در آزمون ارزیابی علمی ۱۴۰۱

  •  اسکن عکس داوطلب
  • کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی
  • هزینه ثبت‌نام برای آزمون ارزیابی علمی ۱۴۱ از سوی وزارت بهداشت حدود ۴۵۰,۰۰۰ هزار تومان  تعیین شده است

 

۸. زمان و نحوه برگزاری آزمون ارزیابی علمی انتقال دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت

آزمون ارزیابی در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. بنابراین، داوطلبان خود را برای شرکت در این آزمون آماده کنند و نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه اقدام نمایند.

آزمون ارزیابی علمی دانشجویان خارج به داخل وزارت بهداشت ۱۴۰۱، در زمان ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

کارت ورود به جلسه از ساعت ۱۲ در روز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ بر روی سایت سنجش پزشکی منتشر می‌شود و متقاضیان می‌توانند به این سایت مراجعه نموده و کارت ورود به جلسه خود را پرینت نمایند.

لازم است در روز برگزاری آزمون، پرینت کارت ورود به جلسه را به همراه اصل کارت ملی و یا شناسنامه همراه خود داشته باشید تا برای ورود به محل برگزاری آزمون مشکلی پیش نیاید.

افرادی که حداقل نمره حدنصاب لازم یعنی ۶۰ درصد نمره کل آزمون را بدست آورده‌اند به عنوان لیست قبولی به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت جهت ارسال مدارک و طرح پرونده انتقالی متقاضی به شورای انتقال معرفی می‌شوند.

 

۹. سوالات متداول

آزمون ارزیابی علمی وزارت بهداشت ۱۴۰۱ برای انتقال دانشجویان در چه تاریخی برگزار می‌شود؟ در تاریخ  دی ماه برگزار می‌شود.

سایت دریافت نقل و انتقالات خارج از کشور چیست؟ داوطلبان انتقالی خارج به داخل کشور می‌بایست به سایت سجاد مراجعه نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیبازگشت به بالاتماس